perjantai 28. tammikuuta 2011
IRC
Teimme Kassun kanssa alustavaa työtä IRC-Galleriasta kertovaa esitelmäämme varten. Käytimme kirjoittamisessa Google Docsia, jolloin voimme molemmat kirjottaa samaan aikaan. Työ edistyi jo melko paljon, sillä olemme saaneet pääasiat kirjoitettua, ja nyt on enää tarkemmat tiedot kirjoittamatta. (:
torstai 13. tammikuuta 2011
2010-2011
Syyslukukaudella tein kaikki vaadittavat tehtävät... kai? Yksi taisi jäädä tekemättä kun en ollut koulussa enkä myöhemmin enää tajunnut tehtävää. Ehkä.
Esimerkiksi Googlen sähköpostisysteemi ja sen kautta löytyvät jutut olivat käteviä, samoin kuin ajatuskartta. Hyvä, että noita voi tehdä yhden tai useamman muun henkilön kanssa samaan aikaan, koska niitä voi hyödyntää esim. koulutöissä.
Digitarinoita ei kai koskaan edes aloitettu? Se ei tosin välttämättä olisi ollut mitenkään supertärkeä asia. Anne Rongaksen puhumisvideo ei ollut mielstäni niin hyvä kuin käytännössä tekeminen, koska toisen puhetta kuunnellessa, ja vieläpä jos se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, ajatukset alkavat harhailla ja keskittymiskyky lipsuu päälle ja pois.
Kahdesta vaihtoehdosta, joiden mukaan edetään tänä keväänä, voisi valita molemmat. 1. vaihtoehdossa voisi tehdä esimerkiksi niin, että jokainen ryhmä, jolle välineaihe jaetaan, tutkii sitä yhden kaksoistunnin ja tekee siitä esitelmän, joka esitetään seuraavalla tunnilla. Sitten kun aihe on esitetty, koko luokka tutustuisi aiheeseen samalla tunnilla ja voisi keksiä, mitä välineen avulla voisi tehdä.
Netinkäyttötunti ala-asteelle kuulostaa kivalta idealta, ja se olisi varmaan mukavaa toteuttaakin. 2. vaihtoehdossa voisi käyttää taas ryhmiä, joista jokainen suunnittelee erilaisen esityksen/oppitunnin muille oppilaille. Aiheeksi voisi ottaa vaikkapa kokeisiin valmistautumisen tai jotain vastaavaa, sellainen aihe joka koskettaa kaikkia. Luokka voitaisiin jakaa luokka kahteen pääryhmään, jotka jaetaan edelleen pienempiin ryhmiin. Kaksi pääryhmää voisivat olla vaikkapa "Hyvä kokeisiin valmistautuminen" ja "Huono kokeisiin valmistautuminen" tms, ja jokainen pikkuryhmä saa oman aiheen jota pohtia.
Tai sitten kaikki ovat "samalla puolella", ja ryhmät pohtivat jonkin asian negatiivisia ja positiivisia vaikutuksia kokeisiin valmistautumisessa, tai mikä aihe sitten onkaan.
Esimerkiksi Googlen sähköpostisysteemi ja sen kautta löytyvät jutut olivat käteviä, samoin kuin ajatuskartta. Hyvä, että noita voi tehdä yhden tai useamman muun henkilön kanssa samaan aikaan, koska niitä voi hyödyntää esim. koulutöissä.
Digitarinoita ei kai koskaan edes aloitettu? Se ei tosin välttämättä olisi ollut mitenkään supertärkeä asia. Anne Rongaksen puhumisvideo ei ollut mielstäni niin hyvä kuin käytännössä tekeminen, koska toisen puhetta kuunnellessa, ja vieläpä jos se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, ajatukset alkavat harhailla ja keskittymiskyky lipsuu päälle ja pois.
Kahdesta vaihtoehdosta, joiden mukaan edetään tänä keväänä, voisi valita molemmat. 1. vaihtoehdossa voisi tehdä esimerkiksi niin, että jokainen ryhmä, jolle välineaihe jaetaan, tutkii sitä yhden kaksoistunnin ja tekee siitä esitelmän, joka esitetään seuraavalla tunnilla. Sitten kun aihe on esitetty, koko luokka tutustuisi aiheeseen samalla tunnilla ja voisi keksiä, mitä välineen avulla voisi tehdä.
Netinkäyttötunti ala-asteelle kuulostaa kivalta idealta, ja se olisi varmaan mukavaa toteuttaakin. 2. vaihtoehdossa voisi käyttää taas ryhmiä, joista jokainen suunnittelee erilaisen esityksen/oppitunnin muille oppilaille. Aiheeksi voisi ottaa vaikkapa kokeisiin valmistautumisen tai jotain vastaavaa, sellainen aihe joka koskettaa kaikkia. Luokka voitaisiin jakaa luokka kahteen pääryhmään, jotka jaetaan edelleen pienempiin ryhmiin. Kaksi pääryhmää voisivat olla vaikkapa "Hyvä kokeisiin valmistautuminen" ja "Huono kokeisiin valmistautuminen" tms, ja jokainen pikkuryhmä saa oman aiheen jota pohtia.
Tai sitten kaikki ovat "samalla puolella", ja ryhmät pohtivat jonkin asian negatiivisia ja positiivisia vaikutuksia kokeisiin valmistautumisessa, tai mikä aihe sitten onkaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)