perjantai 29. huhtikuuta 2011

comic

Aluksi sarjakuvan tekeminen oli vaikeaa, silla en meinannut osata käyttää ohjelmaa. Juontakaan en aluksi keksiny. Lopulta sarjakuvasta tuli tällainen:

torstai 14. huhtikuuta 2011

qbdp

Helsingin sanomissa käsitellyt kiusaamisvideot ovat todella röyhkeitä. Kaikkeen kuva- tai videomateriaaliin, jonka julkaisee netissä, tarvitaan niissä esiintyvien ihmisten lupa. Toisin sanottuna kiusaamisvideothan ovat laittomia, eikä niitä saisi julkaista ollenkaan.
Lisäksi, kuten jutussa mainitaan, ennen kiusatut ovat päässeet turvaan edes omaan kotiinsa, mutta jos kiusaamisvideot yleistyvät, ei heillä ole enää mitään "turvapaikkaa". Jotkut joutuvat vaihtamaan kouluakin kiusaamisen takia, mutta jos kiusaaminen ulottuu internettiinkin, ei koulun vaihtamisella ole enää merkitystä, sillä kiusaaminen on ja pysyy eikä siitä välttämättä pääse eroon lainkaan.
Useimmiten kiusaamiseen ei puututa, vaan esimerkiksi kouluissa, joissa opettajien kuuluisi selvittää kiusaamistapauksia, he asettuvat kiusaajan puolelle ja väittävät, että syy on uhrissa. Näin ei todellakaan ole. En ymmärrä miksei tällaisia asioita voi selvittää kunnolla, sillä kiusaaminen voi oikeasti vaikeuttaa elämää. Kaikilla ei ole varsinkaan kiusaamisen jälkeen enää voimaa sanoa vastaan, ja jos on aiemmin yrittänyt pyytää apua vaikkapa opettajilta, mutta tilanne ei ole muuttunut, ei välttämättä jaksa enää edes hakea ratkaisua. Tällaistakin on tullut huomattua.
Vaikka kuulostaakin melkoiselta yleistämiseltä sanoa, että opettajat asettuvat useimmiten kiusaajan puolelle, en voi sanoa muutakaan, sillä en ole tähän mennessä nähnyt minkäänlaista muuta lopputulosta kiusaamistapauksien ratkaisussa. Pahimmillaan kiusattu joutuu vaihtamaan lopulta koulua, sillä hänelle annetaan kuva, että kaikki vika on hänessä itsessään eikä kiusaajassa.
Mielestäni koulujen kiusaamistapauksiin tulisi puuttua kunnolla ja selvittää asia molempien osapuolten kannalta, varsinkin jos kiusaaminen ulottuu muuallekin kuin vain kouluympäristöön.

torstai 7. huhtikuuta 2011

123

1. Jos kirjoitan koulun koneella jotankin ja se jää kesken ja tehtävää on jatkettava kotona, kopioin tekstin useimmiten, tai oikeastaan aina, sähköpostiin. Sieltä se on helppo kopioida kotikoneelle ja jatkaa kirjoittamista. Kuitenkin tuokin on melko hankalaa jos joutuu tekemään kopioinnin kiireessä, sillä täytyy vielä kirjautua sähköpostiin, tehdä luonnos, tallentaa se ja kirjautua ulos. Tässä menee aikaa ja helpommat keinot olisivat hieno keksintö!

2. Kätevin tapa saada yhteys opettajaan on mielestäni sähköposti tai moodle. Ne ovat nopeita ja vaivattomia, mutta vaativat kuitenkin ylimääräistä vaivannäköä, mikäli on muutakin tekemistä kuin koulujuttuja. Koska suurin osa nuorista viettää kuitenkin paljon aikaa tietokoneen ääressä, ovat nämä käteviä keinoja kysella arvosanoja tai muuta vastaavaa.

3. Mielestäni on vain hyvä, että opettajat ja opistekelut "tunkevat" Facebookiin, sillä suurin osa nykynuorista on Facebookin jäsen ja viettää siellä paljon aikaa. Kun Facebookia käytetään koulutöissä, ei tarvita minkäänlaisia ylimääräisiä sisäänkirjautumisia vaan kaiken voi hoitaa kerralla kirjautuessaan vapaa-ajallaan fb:seen. Lisäksi siellä kommenttien ja kysymysten lähettäminen on vaivatonta ja nopeaa, vaikka niin on tietysti myös sähköpostissa ja moodlessa, mutta osalla nuorista on vaikeuksia keksiä "riittävän paljon" kysyttävää, sillä tuntuu hölmöltä lähettää sähköpostia tai moodleviestiä yhden pikkujutulta tuntuvan asian takia.
Uskon myös, että Facebookissa kysymysten lähettämiselle on pienempi kynnys, sillä sen voi tehdä ikään kuin ohimennen, kun taas sähköpostilla lähettäessä kirjautuu ja lähettää viestin nimenomaan kysymyksensä takia. Facebookia voisi käyttää paljon enemmänkin opiskelun yhteydessä :)

perjantai 1. huhtikuuta 2011

april

Äänet eivät toimineet koneellani, joten en voinut katsoa Netti-ilta-keskustelua Ylen sivuilta. Koska en voi kommentoida keskustelun mielipiteitä, kirjoitan pelkästään omiani.

Lähes kaikilta foorumeilta sekä tietenkin muiltakin nettisivustoilta, löytyy jos jonkinlaisia vihakirjoitteluja (mikäli ymmärsin käsitteen "vihakirjoittelu" oikein) ja se vain on tyypillistä netissä. Vaikka yleensä sanotaan, että nuoret ovat niitä, jotka kirjoittavat epäasiallisia juttuja ja käyttäyvät huonosti, niin netissä kuin tosielämässäkin, olen kohdannut myös monia epäasiallisia aikuisia. Suurin osa nuorista on kuitenkin asiallisia, ja jotkut osaavat käyttäytyä paljon kypsemmin kuin vanhemmat ihmiset.
Monilla nettisivuilla on omat tunnuspiirteensä, jotka vaikuttavat asiattomilta ja naurettavilta, mutta ne kuuluvat sinne. Tästä esimerkkinä on vaikkapa Hevostalli.net.
Myös vaikkapa IRC-Galleriassa kaikenlainen huono käytös ja nettikiusaaminen on hyvinkin yleistä, sillä sinne voi laittaa kuvia, kirjoittaa "blogia" ja kommentoida muille ihmisille. Esteenä ei ole minkäänlaista Facebookissa olevan kaltaista kaveripyyntöjärjestelmää, vaan kaikki voivat katsoa kaikkien profiileja ja kommentoida mitä haluavat.
Netissä on muutenkin niin paljon helpompi sanoa jotain, mutta se ei ole pelkästään huono asia. Monet vaikeat asiat on helpompi kertoa netissä kuin kasvokkain.
Vaikka netissä on monia huonoja puolia, hyviä on kuitenkin enemmän. Eihän sitä muuten käytettäisi.