Äänet eivät toimineet koneellani, joten en voinut katsoa Netti-ilta-keskustelua Ylen sivuilta. Koska en voi kommentoida keskustelun mielipiteitä, kirjoitan pelkästään omiani.
Lähes kaikilta foorumeilta sekä tietenkin muiltakin nettisivustoilta, löytyy jos jonkinlaisia vihakirjoitteluja (mikäli ymmärsin käsitteen "vihakirjoittelu" oikein) ja se vain on tyypillistä netissä. Vaikka yleensä sanotaan, että nuoret ovat niitä, jotka kirjoittavat epäasiallisia juttuja ja käyttäyvät huonosti, niin netissä kuin tosielämässäkin, olen kohdannut myös monia epäasiallisia aikuisia. Suurin osa nuorista on kuitenkin asiallisia, ja jotkut osaavat käyttäytyä paljon kypsemmin kuin vanhemmat ihmiset.
Monilla nettisivuilla on omat tunnuspiirteensä, jotka vaikuttavat asiattomilta ja naurettavilta, mutta ne kuuluvat sinne. Tästä esimerkkinä on vaikkapa Hevostalli.net.
Myös vaikkapa IRC-Galleriassa kaikenlainen huono käytös ja nettikiusaaminen on hyvinkin yleistä, sillä sinne voi laittaa kuvia, kirjoittaa "blogia" ja kommentoida muille ihmisille. Esteenä ei ole minkäänlaista Facebookissa olevan kaltaista kaveripyyntöjärjestelmää, vaan kaikki voivat katsoa kaikkien profiileja ja kommentoida mitä haluavat.
Netissä on muutenkin niin paljon helpompi sanoa jotain, mutta se ei ole pelkästään huono asia. Monet vaikeat asiat on helpompi kertoa netissä kuin kasvokkain.
Vaikka netissä on monia huonoja puolia, hyviä on kuitenkin enemmän. Eihän sitä muuten käytettäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti