torstai 14. huhtikuuta 2011

qbdp

Helsingin sanomissa käsitellyt kiusaamisvideot ovat todella röyhkeitä. Kaikkeen kuva- tai videomateriaaliin, jonka julkaisee netissä, tarvitaan niissä esiintyvien ihmisten lupa. Toisin sanottuna kiusaamisvideothan ovat laittomia, eikä niitä saisi julkaista ollenkaan.
Lisäksi, kuten jutussa mainitaan, ennen kiusatut ovat päässeet turvaan edes omaan kotiinsa, mutta jos kiusaamisvideot yleistyvät, ei heillä ole enää mitään "turvapaikkaa". Jotkut joutuvat vaihtamaan kouluakin kiusaamisen takia, mutta jos kiusaaminen ulottuu internettiinkin, ei koulun vaihtamisella ole enää merkitystä, sillä kiusaaminen on ja pysyy eikä siitä välttämättä pääse eroon lainkaan.
Useimmiten kiusaamiseen ei puututa, vaan esimerkiksi kouluissa, joissa opettajien kuuluisi selvittää kiusaamistapauksia, he asettuvat kiusaajan puolelle ja väittävät, että syy on uhrissa. Näin ei todellakaan ole. En ymmärrä miksei tällaisia asioita voi selvittää kunnolla, sillä kiusaaminen voi oikeasti vaikeuttaa elämää. Kaikilla ei ole varsinkaan kiusaamisen jälkeen enää voimaa sanoa vastaan, ja jos on aiemmin yrittänyt pyytää apua vaikkapa opettajilta, mutta tilanne ei ole muuttunut, ei välttämättä jaksa enää edes hakea ratkaisua. Tällaistakin on tullut huomattua.
Vaikka kuulostaakin melkoiselta yleistämiseltä sanoa, että opettajat asettuvat useimmiten kiusaajan puolelle, en voi sanoa muutakaan, sillä en ole tähän mennessä nähnyt minkäänlaista muuta lopputulosta kiusaamistapauksien ratkaisussa. Pahimmillaan kiusattu joutuu vaihtamaan lopulta koulua, sillä hänelle annetaan kuva, että kaikki vika on hänessä itsessään eikä kiusaajassa.
Mielestäni koulujen kiusaamistapauksiin tulisi puuttua kunnolla ja selvittää asia molempien osapuolten kannalta, varsinkin jos kiusaaminen ulottuu muuallekin kuin vain kouluympäristöön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti