Näytetään tekstit, joissa on tunniste video. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste video. Näytä kaikki tekstit

tiistai 14. syyskuuta 2010

blogs & studying

Tänään tehtävänä oli kirjoittaa videosta muistiinpanoja.
Aloitin siis muistiinpanojen kirjoittamisen keksimällä aiheeseen ("Blogit ja oppiminen") sopivan kysymyksen. Sinänsä pelkän kysymyksen, saati useamman, keksiminen oli suhteellisen vaikeaa, sillä aihe on melko erittäin laaja. Kysymykseksi tuli "Onko blogissa järkevää kertoa henkilökohtaisista asioista?" ja siihen ei tullut vastausta, sillä, kuten olin olettanutkin, video kertoi täysin eri asioista, vaikkakin blogeista silti. Hassua, koska tiesin melko varmasti etukäteen, ettei videoi tulisi  käsittelemään kysymykseeni liittyvää aihetta, mutta vielä vaikeampaa on keksiä kysymys aiheesta, josta tuntuu, ettei tarvitse enempää valmiina omassa päässä olevan tiedon kyseenalaistamista.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyi Anne Rongaksen puhetapaan - ja jostain syystä se ärsytti mua suunnattomasti. Siinä oli jotain tosi häiritsevää.
Tässä tapauskessa varsinaisesta muistiinpanojen kirjoittamisesta ei oikeastaan ollut mitään iloa, sillä kaikki asiat, mitä Rongas kertoi, olivat itselleni jo itsestäänselvyyksiä. Kuuntelemiseen oli edelleen hankala keskittyä, puhe tuntui menevän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, se kuulosti vain turhanpäiväiseltä sanahelinältä jos en kuunnellut tarkasti.
Muistiinpanojen kirjoittaminen yleensä tehostaa tiedon "imeyttymistä" päähän, vaikkakin tässä tapauksessa asialla ei ollut mitään väliä, sillä muistan asioita hyvin lyhyen aikaa mikäli en ajattele niitä sen kummemmin. Joka tapauksessa muistiinpanojen kirjoittaminen tästä aiheesta tuntuu turhanäiväiseltä. Kaikesta on tietenkin hyvä saada lisää tietoa ja etenkin internetin jutuista, mutta tosiaan: Miksi jos ei jaksa kiinnostaa? Koska tiedän aiheesta omasta mielestäni riittävästi, en aina jaksa innostua tällaisista.
Vaikka tiedän että ehkä kannattaisi.


Joissakin aineissa, kuten esimerkiksi juuri äikässä, blogissa työskentely on hyvä juttu. Periaatteessahan ideaa voi soveltaa myös muihin aineisiin, ja mm. ruotsissa voisin tehdä jonkun verra tehtäviä netissä. Toisaalta se taas lisäisi houkutusta laistaa tehtävistä ja tehdä käännöstehtävät vaikka Google-kääntäjällä tai mennä jollekkin foorumille ja pyytää sieltä jotain "kielineroja" auttamaan pienessä käännöstehtävässä joka ei mukamas missään nimessä ole koulujuttuja. Mielestäni on siis parempi niin, että suurimmassa osassa oppiaineita käytetään "perinteisiä" opiskelutapoja, mutta osaan tehtävistä voisin ihan hyvin käyttää blogia. Kouluissa voisi vaikka perustaa jokaiselle oman koulutehtäväblogin /-sivuston, jonne oppilaat voisivat tehdä aina sellaisia tehtäviä, joiden tekemiseen tarvitaan nettiä.
Blogin käyttäminen esim. oppilaskuntatoiminnassa olisi aika hyvä idea! Näin puheenjohtajana mun olisi helppo kirjoittaa blogiin seuraavien kokousten ajankohdat ja käsiteltävät asiat, ja sihreerin olisi helppo siirtää pöytäkirjat blogiin jolloin opettaja voisi käydä katsomassa pöytäkirjan sieltä. Vielä helpompaa olisi jos sihteerin käytössä olisi tietokone, jonne pöytäkirjan voisi näpytellä heti kokouksen aikana. Sitten sen voisi tulostaa ja kiinnittää ilmoitustaululle jos se olisi tarpeellista.
Blogissa toimimisen huonona, ja myös hyvänä puolena on sen julkisuus. Kuka tahansa voi käydä katsomassa blogia, jolloin koulun asiat eivät pysyisi koulun sisällä. Toisaalta taas blogiosoitteen voisi kertoa muille samalla alueella toimiville kouluille, ja jos niilläkin olisi koulun oppilaskunnan blogi, koulujenvälisen yhteistyön tekeminen olisi helppoa ja toimivaa.

Jeejee piiloviesti hei vain näytät mursulta.