tiistai 31. elokuuta 2010

social media

Tänään tehtävänä on pohtia sosiaalista mediaa ja siitä heränneitä ajatuksia Anne Rongaksen videoselityksen avulla.

Videossa tuli kyllä paljon asiaa - vähän liiankin paljon. Ensin puhetta oli mielenkiintoista kuunnella, mutta mitä pidemmälle video pyöri, sen vaikeampaa oli saada puhe pysymään päässä. Se vain meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Muutenkin pitkään jatkuvaan, tasapaksuun puheeseen on hankala keskittyä.

Joka tapauksessa sain jotain aikaan, ja suurin osa asioista jäi mieleen.
Mielestäni tärkein asia, joka erottaa sosiaalisen median "tavallisesta" mediasta, on se, että sossumediassa jaetaan kaikenlaista informaatiota muiden netinkäyttäjien kanssa. Eli siis se todella on sosiaalista! (oi kuinka ympäripyöreää!)
Sosiaaliseen mediaan lasketaan ilmeisestikin myös kaikenlainen kirjoittaminen, tarinointi, lukeminen etc. Lisäksi sosiaalinen media on tavallaan kytköksissä kaikenlaisiin nettisivuihin, kuten Twitteriin ja Facebookiin, sillä ovathan ne aika lailla tärkeä osa ajatusten, mielipiteiden ja yleisen informaation jakamisessa.

Vaikka Anne Rongaksen puheeseen oli välillä vaikea keskittyä, sain kuitenkin aivan uusia käsityksiä aiheesta.

YARRR MONNIT 4-EVAH!

tiistai 24. elokuuta 2010

seconddd & thoughts

Todayyyy tehtävänä on lukea kaksi juttua internetissä olemisesta; toinen facebookin käytöstä ja toinen yleisestä netissä olemistesta.
Molemmissa teksteissä on samantyylinen otsikko; "Vaara vaanii Facebookissa" ja "Verkko vaanii varomattomia nuoria". Sinänsä jo otsikoiden perustella voi päätellä, että jutuissa kerrotaan siitä, kuinka "vaarallista" internetin käyttö voi oikeasti olla.
Mielenkiintoista on se, kuinka etenkin jälkimmäiseksi mainitussa jutussa puhutaan nimenomaan nuorista, sillä nuoret voivat olla yhtä järkeviä tai typerryttävän huolimattomia netin suhteen kuin aikuisetkin.
Molemmissa teksteissä varoitellaan siitä, kuinka netissä kaikki tiedot, kuvat yms pääsevät leviämään vaikka kuvittelee, että kuvat tms näkyvät vain itselle tai kavereille. Ikävä tosiasia onkin, että tässä asiassa tekstit ovat täysin oikeassa.
Facebookista kertovassa jutussa kerrotaan, kuinka voi parhaiten suojata profiilinsa tuntemattomilta/puolitutuilta, vaikka profiiliin kirjoitetuista jutuista ei voi koskaan saada todellista varmuutta, siitä, kenelle ne tulevat näkymään.
Toisen jutun lopussa mainitaan, että olisi hyvä, jos mediakasvatus otettaisiin  peräti oppiaineeksi kouluissa, etenkin nuoremmilla, jotka vasta aloittavat netin käyttöä.  Sehän olisi tottakai hieno juttu, mutta toisaalta, kuinka montaa aihe tulisi kiinnostamaan? Muistan ainakin kun ala-asteella oli jonkinlaista nettijuttua koulussa, mutta ilmeiseti kukaan ei oikein jaksanut kuunnella, ja jutut olivat suurimmalle osalle jo itsestäänselvyyksiä.
Vaan kuinkakohan moni muistaa nitä itsestäänselvyyksiä netissä ollessaan? Veikkaan ettei kovin moni.

Toinen tehtävä tähän postaukseen oli pohtia, mitä asioita omassa blogissa kannattaa ja mitä ei missään nimessä kannata julkaista.
Periaatteessa blogissa ei kannata julkaista mitään henkilökohtaista, tai yhtään minkäänlaista tietoa itsestään, koska kuka tahansa voi siten saada sen tietoonsa. Mutta toisaalta blogin pitämisessä ei olisi mitään järkeä, ellei laittaisi jonkinlaisia henkilökohtaisia asioita tai paljastaisi jotain itsestään. Kuka jaksaa lukea oravien sielunelämästä kertovaa blogia, ellei olisi kiinnostunut juuri tästä aiheesta?
Tosin blogissa voi vapaasti kertoa mielipiteitään paljastamatta mitään yksityiskohtaa henkilöllisyydestään. Siinä tapauksessa blogin kirjoittajaan ei saa aivan yhtä, hm, hyvää "kontaktia", ja on vaikeampi samanlaistua henkilöön, josta ei tiedä mitään. Siksi mielestäni blogissa voi kertoa niin itsestään kuin kavereistaan, ja julkaista kuvia, kunhan muistaa pitää terveen maalaisjärjen mukana. Jos julkaisee kuvia, joissa ei ole yksin, on hyvä pyytää kavereilta lupa. Kaikki eivät välttämättä halua löytää naamaansa joltain randomilta Uusi-Seelantilaiselta kuvasivustolta. (Olettaen tietysti, että Uudessa Seelannissa on yhä nettiyhteyksiä, koska pelkään että lampaat ovat saattaneet syödä johtoja.)
Tämäkin riippuu tietenkin blogin aiheesta; jos haluaa kertoa siipisimppujen syvänmeren salaisista asiakirjoista niin ihan vapaasti, eikä siinä aiheessa ole mitään tarvetta paljastaa palaakaan omasta itsestään.

heha MONNI

tiistai 17. elokuuta 2010

FIRST! ~

Eli tämä on siis toinen blogi jota teen, tosin äikän sosiaalisen median käyttökurssia varten.

Odotuksia ei oikeastaan ole, mitä nyt toivon että tehdään enemmän kaikkea kivaa FANTSUUU (ihq) kuin sellaista blaa blaa en jaksa-juttua.

Sosiaalinen media tarkoittaa ainakin mulle kaikkea sellaista julkista  informaatiota (voi että kun toi kuulostaa tyhmältä!). Eli siis kaikkea sanomalehdistä facebookiin.

Joo ja siinä se. Ensimmäinen teksti, ei mitään kirjoitettavaa ja muutenkin on mukavempaa että eka teksti on lyhyt. (Ainakin mun mielestä).

Niin ja minä minä minä itserakkaana ihmisenä olen kyllä joo moi. Jee.
ja huom. siinä ei lue MONNINAAMA.