Suunnittelimme tänään taas Kassun kanssa tulevaa oppituntia, se on jo suunnilleen valmiina.
Mietin myös miten tekisin mahdollisen kässän lopputyön vaiheet tänne bloggeriin, pitäisiköhän aina kässätunnin lopuksi käydä kirjautumassa tänne jotta voisi kirjoittaa tarvittavat jutut pian jolloin muistaa kaiken? Vai kirjoittaisinko vasta perjantaina sossumediatunnilla? Hmmm ehkä olisi parempi tehdä tuo keskiviikkona. Sitten työvaiheista voisi laitella kuvia yms ja voisin kuvailla kangastakin. Olen nyt päässyt hyvään alkuun kässätyön kanssa, mutta taidan alottaa siitä blogiin kirjoittamisen ensi viikolla.
perjantai 11. helmikuuta 2011
perjantai 28. tammikuuta 2011
IRC
Teimme Kassun kanssa alustavaa työtä IRC-Galleriasta kertovaa esitelmäämme varten. Käytimme kirjoittamisessa Google Docsia, jolloin voimme molemmat kirjottaa samaan aikaan. Työ edistyi jo melko paljon, sillä olemme saaneet pääasiat kirjoitettua, ja nyt on enää tarkemmat tiedot kirjoittamatta. (:
torstai 13. tammikuuta 2011
2010-2011
Syyslukukaudella tein kaikki vaadittavat tehtävät... kai? Yksi taisi jäädä tekemättä kun en ollut koulussa enkä myöhemmin enää tajunnut tehtävää. Ehkä.
Esimerkiksi Googlen sähköpostisysteemi ja sen kautta löytyvät jutut olivat käteviä, samoin kuin ajatuskartta. Hyvä, että noita voi tehdä yhden tai useamman muun henkilön kanssa samaan aikaan, koska niitä voi hyödyntää esim. koulutöissä.
Digitarinoita ei kai koskaan edes aloitettu? Se ei tosin välttämättä olisi ollut mitenkään supertärkeä asia. Anne Rongaksen puhumisvideo ei ollut mielstäni niin hyvä kuin käytännössä tekeminen, koska toisen puhetta kuunnellessa, ja vieläpä jos se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, ajatukset alkavat harhailla ja keskittymiskyky lipsuu päälle ja pois.
Kahdesta vaihtoehdosta, joiden mukaan edetään tänä keväänä, voisi valita molemmat. 1. vaihtoehdossa voisi tehdä esimerkiksi niin, että jokainen ryhmä, jolle välineaihe jaetaan, tutkii sitä yhden kaksoistunnin ja tekee siitä esitelmän, joka esitetään seuraavalla tunnilla. Sitten kun aihe on esitetty, koko luokka tutustuisi aiheeseen samalla tunnilla ja voisi keksiä, mitä välineen avulla voisi tehdä.
Netinkäyttötunti ala-asteelle kuulostaa kivalta idealta, ja se olisi varmaan mukavaa toteuttaakin. 2. vaihtoehdossa voisi käyttää taas ryhmiä, joista jokainen suunnittelee erilaisen esityksen/oppitunnin muille oppilaille. Aiheeksi voisi ottaa vaikkapa kokeisiin valmistautumisen tai jotain vastaavaa, sellainen aihe joka koskettaa kaikkia. Luokka voitaisiin jakaa luokka kahteen pääryhmään, jotka jaetaan edelleen pienempiin ryhmiin. Kaksi pääryhmää voisivat olla vaikkapa "Hyvä kokeisiin valmistautuminen" ja "Huono kokeisiin valmistautuminen" tms, ja jokainen pikkuryhmä saa oman aiheen jota pohtia.
Tai sitten kaikki ovat "samalla puolella", ja ryhmät pohtivat jonkin asian negatiivisia ja positiivisia vaikutuksia kokeisiin valmistautumisessa, tai mikä aihe sitten onkaan.
Esimerkiksi Googlen sähköpostisysteemi ja sen kautta löytyvät jutut olivat käteviä, samoin kuin ajatuskartta. Hyvä, että noita voi tehdä yhden tai useamman muun henkilön kanssa samaan aikaan, koska niitä voi hyödyntää esim. koulutöissä.
Digitarinoita ei kai koskaan edes aloitettu? Se ei tosin välttämättä olisi ollut mitenkään supertärkeä asia. Anne Rongaksen puhumisvideo ei ollut mielstäni niin hyvä kuin käytännössä tekeminen, koska toisen puhetta kuunnellessa, ja vieläpä jos se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, ajatukset alkavat harhailla ja keskittymiskyky lipsuu päälle ja pois.
Kahdesta vaihtoehdosta, joiden mukaan edetään tänä keväänä, voisi valita molemmat. 1. vaihtoehdossa voisi tehdä esimerkiksi niin, että jokainen ryhmä, jolle välineaihe jaetaan, tutkii sitä yhden kaksoistunnin ja tekee siitä esitelmän, joka esitetään seuraavalla tunnilla. Sitten kun aihe on esitetty, koko luokka tutustuisi aiheeseen samalla tunnilla ja voisi keksiä, mitä välineen avulla voisi tehdä.
Netinkäyttötunti ala-asteelle kuulostaa kivalta idealta, ja se olisi varmaan mukavaa toteuttaakin. 2. vaihtoehdossa voisi käyttää taas ryhmiä, joista jokainen suunnittelee erilaisen esityksen/oppitunnin muille oppilaille. Aiheeksi voisi ottaa vaikkapa kokeisiin valmistautumisen tai jotain vastaavaa, sellainen aihe joka koskettaa kaikkia. Luokka voitaisiin jakaa luokka kahteen pääryhmään, jotka jaetaan edelleen pienempiin ryhmiin. Kaksi pääryhmää voisivat olla vaikkapa "Hyvä kokeisiin valmistautuminen" ja "Huono kokeisiin valmistautuminen" tms, ja jokainen pikkuryhmä saa oman aiheen jota pohtia.
Tai sitten kaikki ovat "samalla puolella", ja ryhmät pohtivat jonkin asian negatiivisia ja positiivisia vaikutuksia kokeisiin valmistautumisessa, tai mikä aihe sitten onkaan.
tiistai 30. marraskuuta 2010
bookmarks
Tämänkertainen tehtävä oli rekisteröityä Diigo-nimiselle sivustolle, jolle voi tallentaa kirjanmerkkejä. Sivusto on oikeastaan varmaan melko hyödyllinen; jos on vaikka kaverila tai kirjaston tai koulun koneella, ja löytää jonkun hyvän sivuston, eikä välttämättä usko löytävänsä sitä enää uudestaan, voi osoitteen tallentaa Diigoon.
Aluksi oli vaikea tajuta, miten Diigo toimii ja mitä oli ylipäätään tehtävä. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua juttu selvisi.
Vastaisuudessa Diigoa voisi käyttää esimerkiksi kouluprojektien tekemisessä mutta myös vapaa-ajalla; jos koulussa on ylimääräistä aikaa, tai muuten vaan laiminlyö tuntitehtäviä ja surffailee mielummin netissä, voi törmätä sivustoihin joita haluaisi kenties käyttää myöhemminkin. Kotona niitä ei välttämättä enää löydä, jolloin sivun voi käydä katsomassa Diigosta. Kätevää!
Nyt taidan jatkaa kirjamerkkien tallentamista Diigoon, sen voisi ottaa ihan kunnolla käyttöön kuten aikaisemminkin on käynyt, kun rekisteröidyimme tunnilla Twitteriin ja jäin sen käyttäjäksi :D
Aluksi oli vaikea tajuta, miten Diigo toimii ja mitä oli ylipäätään tehtävä. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua juttu selvisi.
Vastaisuudessa Diigoa voisi käyttää esimerkiksi kouluprojektien tekemisessä mutta myös vapaa-ajalla; jos koulussa on ylimääräistä aikaa, tai muuten vaan laiminlyö tuntitehtäviä ja surffailee mielummin netissä, voi törmätä sivustoihin joita haluaisi kenties käyttää myöhemminkin. Kotona niitä ei välttämättä enää löydä, jolloin sivun voi käydä katsomassa Diigosta. Kätevää!
Nyt taidan jatkaa kirjamerkkien tallentamista Diigoon, sen voisi ottaa ihan kunnolla käyttöön kuten aikaisemminkin on käynyt, kun rekisteröidyimme tunnilla Twitteriin ja jäin sen käyttäjäksi :D
tiistai 23. marraskuuta 2010
Moomin
Tänään tehtävänä oli tehdä ajatuskartta MindMeister-ohjelman avulla. Tein kyseisen työn Kassun kanssa, aiheena MUUMIT! Jouduimme etsimään jonkun verran tietoa netistä, mm. Muumielokuvat osion lista löytyi täältä. Osa hamoista löytyi Wikipediasta hakusanalla "Muumihahmot".
Kyseinen ajaturkartta näkyypi tässä alapuolella.
Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla. 8)
Kyseinen ajaturkartta näkyypi tässä alapuolella.
Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla. 8)
tiistai 9. marraskuuta 2010
dpqb
Useimpien mielestä kotona on helpompi keskittyä koulutehtäviin, mikä johtuu varmaan siitä, että kotona saa tehdä omaan tahtiin eikä tarvitse sopeutua määrättyihin aikarajoihin. Keskittyminen saattaa myös olla vaikeaa, jos luokassa on paljon melua tai jotain.
Koulussa on myös helpompi antaa periksi kiusaukselle alkaa pelata tai mennä facebookiin tai jotain muuta vastaavaa, ja jättää tehtävät tekemättä, koska vieressä on usein provosoivia kavereita.
Ite olen useimmiten koulutöiden ohella facebookissa, mutta tehtävät tulee kuitenkin tehtyä, joten siitä ei ole kaiketikaan haittaa (:
Koulussa on myös helpompi antaa periksi kiusaukselle alkaa pelata tai mennä facebookiin tai jotain muuta vastaavaa, ja jättää tehtävät tekemättä, koska vieressä on usein provosoivia kavereita.
Ite olen useimmiten koulutöiden ohella facebookissa, mutta tehtävät tulee kuitenkin tehtyä, joten siitä ei ole kaiketikaan haittaa (:
MURSUUUUU padappadaa
tiistai 12. lokakuuta 2010
story?
Viime viikolla (hm, olen jäljessä) piti valita kahdesta vaihtoehdosta mieluisampi, joten itse valitsin vaihtoehto b:n, eli päätin etsiä netistä digitarinoita. Ja näin ennen kuin olen hakenut yhtäkään tarinaa, en tajua aiheesta mitään. Mikä digitarina?
Okei, ilmeisesti ne on jotain videoita tai jotain? En ole varma hmm. Löysin jotain ihmeellisiä joiden nimiä ovat mm. Metsä, Ura, Never lose hope, Linnunradan käsikirja ja The decision. Tutustuin siis tämän sivuston digivideoihin, ja tulin siihen tulokseen, että ne ovat videoita, joissa on vain kuvia toisen kuvan perään ja taustalla soi ilmeisesti musiikkia (äänet ei toimi niin en kuule mitään :D).
Toinen aiheeseen liittyvä tehtävä, tosin tältä viikolta, on ideoida oma digivideo joka kertoo omasta työelämään tutustumisesta.
Joten tässä tulee suunnitelmani:
Ensinnäkin täytyy tietysti kertoa missä on tetissä ja kuvailla vähän paikkaa. Sitten kerron, miten pääsin kyseiseen paikkaan ja oliko ongelmia. Ja tottakai on tärkeä kertoa mitä on tehnyt tetissä, ja olivatko annetut tehtävät helppoja tai vaikeita, ja oliko tehtäviin minkäänlaista mielenkiintoa. Sekä tietysti voisin laittaa johonkin väliin jotain infoa missä söin yms mikäli se on oleellista. Ja lopuksi kerron vielä millainen fiilis tettiviikosta jäi, ja oliko valitsemani harjoittelupaikka sellainen, johon voisin joskus harkita meneväni töihin.
Kuvia tulee tietenkin (:
Jaaaaa that's it, suunnitelma kuulostaa ainakin tällä hetkellä tuollaiselta. 8)
Okei, ilmeisesti ne on jotain videoita tai jotain? En ole varma hmm. Löysin jotain ihmeellisiä joiden nimiä ovat mm. Metsä, Ura, Never lose hope, Linnunradan käsikirja ja The decision. Tutustuin siis tämän sivuston digivideoihin, ja tulin siihen tulokseen, että ne ovat videoita, joissa on vain kuvia toisen kuvan perään ja taustalla soi ilmeisesti musiikkia (äänet ei toimi niin en kuule mitään :D).
Toinen aiheeseen liittyvä tehtävä, tosin tältä viikolta, on ideoida oma digivideo joka kertoo omasta työelämään tutustumisesta.
Joten tässä tulee suunnitelmani:
Ensinnäkin täytyy tietysti kertoa missä on tetissä ja kuvailla vähän paikkaa. Sitten kerron, miten pääsin kyseiseen paikkaan ja oliko ongelmia. Ja tottakai on tärkeä kertoa mitä on tehnyt tetissä, ja olivatko annetut tehtävät helppoja tai vaikeita, ja oliko tehtäviin minkäänlaista mielenkiintoa. Sekä tietysti voisin laittaa johonkin väliin jotain infoa missä söin yms mikäli se on oleellista. Ja lopuksi kerron vielä millainen fiilis tettiviikosta jäi, ja oliko valitsemani harjoittelupaikka sellainen, johon voisin joskus harkita meneväni töihin.
Kuvia tulee tietenkin (:
Jaaaaa that's it, suunnitelma kuulostaa ainakin tällä hetkellä tuollaiselta. 8)
ooo murmeliii (8
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
