perjantai 25. maaliskuuta 2011

~esitelmäää

Kassun kanssa tekemämme esitelmä IRC-Galleriasta on viimeinkin valmistunut. Katsomme vielä jos ensi viikolla tulee jotain uutta mieleen, mutta aika valmista näyttää olevan. Suullista esitystä emme kaiketikaan pidä, vaan mielummin lähettäisimme sen sähköpostilla.

En oikein tiedä tosta kässänprojektijutusta, pitäisi varmaan kässätuntien jälkeen käydä kiroittamassa yms? Tähän mennessä en ole vielä kirjoittanut siitä mitään.

perjantai 11. helmikuuta 2011

IRC2

Suunnittelimme tänään taas Kassun kanssa tulevaa oppituntia, se on jo suunnilleen valmiina.
Mietin myös miten tekisin mahdollisen kässän lopputyön vaiheet tänne bloggeriin, pitäisiköhän aina kässätunnin lopuksi käydä kirjautumassa tänne jotta voisi kirjoittaa tarvittavat jutut pian jolloin muistaa kaiken? Vai kirjoittaisinko vasta perjantaina sossumediatunnilla? Hmmm ehkä olisi parempi tehdä tuo keskiviikkona. Sitten työvaiheista voisi laitella kuvia yms ja voisin kuvailla kangastakin. Olen nyt päässyt hyvään alkuun kässätyön kanssa, mutta taidan alottaa siitä blogiin kirjoittamisen ensi viikolla.

perjantai 28. tammikuuta 2011

IRC

Teimme Kassun kanssa alustavaa työtä IRC-Galleriasta kertovaa esitelmäämme varten. Käytimme kirjoittamisessa Google Docsia, jolloin voimme molemmat kirjottaa samaan aikaan. Työ edistyi jo melko paljon, sillä olemme saaneet pääasiat kirjoitettua, ja nyt on enää tarkemmat tiedot kirjoittamatta. (:

torstai 13. tammikuuta 2011

2010-2011

Syyslukukaudella tein kaikki vaadittavat tehtävät... kai? Yksi taisi jäädä tekemättä kun en ollut koulussa enkä myöhemmin enää tajunnut tehtävää. Ehkä.
Esimerkiksi Googlen sähköpostisysteemi ja sen kautta löytyvät jutut olivat käteviä, samoin kuin ajatuskartta. Hyvä, että noita voi tehdä yhden tai useamman muun henkilön kanssa samaan aikaan, koska niitä voi hyödyntää esim. koulutöissä.
Digitarinoita ei kai koskaan edes aloitettu? Se ei tosin välttämättä olisi ollut mitenkään supertärkeä asia. Anne Rongaksen puhumisvideo ei ollut mielstäni niin hyvä kuin käytännössä tekeminen, koska toisen puhetta kuunnellessa, ja vieläpä jos se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, ajatukset alkavat harhailla ja keskittymiskyky lipsuu päälle ja pois.

Kahdesta vaihtoehdosta, joiden mukaan edetään tänä keväänä, voisi valita molemmat. 1. vaihtoehdossa voisi tehdä esimerkiksi niin, että jokainen ryhmä, jolle välineaihe jaetaan, tutkii sitä yhden kaksoistunnin ja tekee siitä esitelmän, joka esitetään seuraavalla tunnilla. Sitten kun aihe on esitetty, koko luokka tutustuisi aiheeseen samalla tunnilla ja voisi keksiä, mitä välineen avulla voisi tehdä.


Netinkäyttötunti ala-asteelle kuulostaa kivalta idealta, ja se olisi varmaan mukavaa toteuttaakin. 2. vaihtoehdossa voisi käyttää taas ryhmiä, joista jokainen suunnittelee erilaisen esityksen/oppitunnin muille oppilaille. Aiheeksi voisi ottaa vaikkapa kokeisiin valmistautumisen tai jotain vastaavaa, sellainen aihe joka koskettaa kaikkia. Luokka voitaisiin jakaa luokka kahteen pääryhmään, jotka jaetaan edelleen pienempiin ryhmiin. Kaksi pääryhmää voisivat olla vaikkapa "Hyvä kokeisiin valmistautuminen" ja "Huono kokeisiin valmistautuminen" tms, ja jokainen pikkuryhmä saa oman aiheen jota pohtia.
Tai sitten kaikki ovat "samalla puolella", ja ryhmät pohtivat jonkin asian negatiivisia ja positiivisia vaikutuksia kokeisiin valmistautumisessa, tai mikä aihe sitten onkaan.

tiistai 30. marraskuuta 2010

bookmarks

Tämänkertainen tehtävä oli rekisteröityä Diigo-nimiselle sivustolle, jolle voi tallentaa kirjanmerkkejä. Sivusto on oikeastaan varmaan melko hyödyllinen; jos on vaikka kaverila tai kirjaston tai koulun koneella, ja löytää jonkun hyvän sivuston, eikä välttämättä usko löytävänsä sitä enää uudestaan, voi osoitteen tallentaa Diigoon.
Aluksi oli vaikea tajuta, miten Diigo toimii ja mitä oli ylipäätään tehtävä. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua juttu selvisi.
Vastaisuudessa Diigoa voisi käyttää esimerkiksi kouluprojektien tekemisessä mutta myös vapaa-ajalla; jos koulussa on ylimääräistä aikaa, tai muuten vaan laiminlyö tuntitehtäviä ja surffailee mielummin netissä, voi törmätä sivustoihin joita haluaisi kenties käyttää myöhemminkin. Kotona niitä ei välttämättä enää löydä, jolloin sivun voi käydä katsomassa Diigosta. Kätevää!

Nyt taidan jatkaa kirjamerkkien tallentamista Diigoon, sen voisi ottaa ihan kunnolla käyttöön kuten aikaisemminkin on käynyt, kun rekisteröidyimme tunnilla Twitteriin ja jäin sen käyttäjäksi :D

tiistai 23. marraskuuta 2010

Moomin

Tänään tehtävänä oli tehdä ajatuskartta MindMeister-ohjelman avulla. Tein kyseisen työn Kassun kanssa, aiheena MUUMIT! Jouduimme etsimään jonkun verran tietoa netistä, mm. Muumielokuvat osion lista löytyi täältä. Osa hamoista löytyi Wikipediasta hakusanalla "Muumihahmot".

Kyseinen ajaturkartta näkyypi tässä alapuolella.



Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla. 8)

tiistai 9. marraskuuta 2010

dpqb

Useimpien mielestä kotona on helpompi keskittyä koulutehtäviin, mikä johtuu varmaan siitä, että kotona saa tehdä omaan tahtiin eikä tarvitse sopeutua määrättyihin aikarajoihin. Keskittyminen saattaa myös olla vaikeaa, jos luokassa on paljon melua tai jotain.
Koulussa on myös helpompi antaa periksi kiusaukselle alkaa pelata tai mennä facebookiin tai jotain muuta vastaavaa, ja jättää tehtävät tekemättä, koska vieressä on usein provosoivia kavereita.
Ite olen useimmiten koulutöiden ohella facebookissa, mutta tehtävät tulee kuitenkin tehtyä, joten siitä ei ole kaiketikaan haittaa (:


MURSUUUUU padappadaa