Todayyyy tehtävänä on lukea kaksi juttua internetissä olemisesta; toinen
facebookin käytöstä ja toinen yleisestä netissä olemistesta.
Molemmissa teksteissä on samantyylinen otsikko;
"Vaara vaanii Facebookissa" ja "
Verkko vaanii varomattomia nuoria". Sinänsä jo otsikoiden perustella voi päätellä, että jutuissa kerrotaan siitä, kuinka "vaarallista" internetin käyttö voi oikeasti olla.
Mielenkiintoista on se, kuinka etenkin jälkimmäiseksi mainitussa jutussa puhutaan nimenomaan nuorista, sillä
nuoret voivat olla yhtä järkeviä tai typerryttävän huolimattomia netin suhteen kuin aikuisetkin.
Molemmissa teksteissä varoitellaan siitä, kuinka netissä kaikki tiedot, kuvat yms pääsevät leviämään vaikka kuvittelee, että kuvat tms näkyvät vain itselle tai kavereille. Ikävä tosiasia onkin, että tässä asiassa tekstit ovat täysin oikeassa.
Facebookista kertovassa jutussa kerrotaan, kuinka voi parhaiten suojata profiilinsa tuntemattomilta/puolitutuilta, vaikka profiiliin kirjoitetuista jutuista ei voi koskaan saada todellista varmuutta, siitä, kenelle ne tulevat näkymään.
Toisen jutun lopussa mainitaan, että olisi hyvä, jos mediakasvatus otettaisiin peräti oppiaineeksi kouluissa, etenkin nuoremmilla, jotka vasta aloittavat netin käyttöä. Sehän olisi tottakai hieno juttu, mutta toisaalta, kuinka montaa aihe tulisi kiinnostamaan? Muistan ainakin kun ala-asteella oli jonkinlaista nettijuttua koulussa, mutta ilmeiseti kukaan ei oikein jaksanut kuunnella, ja jutut olivat suurimmalle osalle jo itsestäänselvyyksiä.
Vaan kuinkakohan moni muistaa nitä itsestäänselvyyksiä netissä ollessaan? Veikkaan ettei kovin moni.
Toinen tehtävä tähän postaukseen oli pohtia, mitä asioita omassa blogissa
kannattaa ja mitä
ei missään nimessä kannata julkaista.
Periaatteessa blogissa ei kannata julkaista mitään henkilökohtaista, tai yhtään minkäänlaista tietoa itsestään, koska kuka tahansa voi siten saada sen tietoonsa. Mutta toisaalta blogin pitämisessä ei olisi mitään järkeä, ellei laittaisi jonkinlaisia henkilökohtaisia asioita tai paljastaisi jotain itsestään. Kuka jaksaa lukea oravien sielunelämästä kertovaa blogia, ellei olisi kiinnostunut juuri tästä aiheesta?
Tosin blogissa voi vapaasti kertoa mielipiteitään paljastamatta mitään yksityiskohtaa henkilöllisyydestään. Siinä tapauksessa blogin kirjoittajaan ei saa aivan yhtä, hm, hyvää
"kontaktia", ja on vaikeampi samanlaistua henkilöön, josta ei tiedä mitään. Siksi mielestäni blogissa voi kertoa niin itsestään kuin kavereistaan, ja julkaista kuvia, kunhan muistaa pitää terveen maalaisjärjen mukana. Jos julkaisee kuvia, joissa ei ole yksin, on hyvä pyytää kavereilta lupa. Kaikki eivät välttämättä halua löytää naamaansa joltain randomilta Uusi-Seelantilaiselta kuvasivustolta. (Olettaen tietysti, että Uudessa Seelannissa on yhä nettiyhteyksiä, koska pelkään että lampaat ovat saattaneet syödä johtoja.)
Tämäkin riippuu tietenkin blogin aiheesta; jos haluaa kertoa
siipisimppujen syvänmeren salaisista asiakirjoista niin ihan vapaasti, eikä siinä aiheessa ole mitään tarvetta paljastaa palaakaan omasta itsestään.
heha MONNI