tiistai 30. marraskuuta 2010

bookmarks

Tämänkertainen tehtävä oli rekisteröityä Diigo-nimiselle sivustolle, jolle voi tallentaa kirjanmerkkejä. Sivusto on oikeastaan varmaan melko hyödyllinen; jos on vaikka kaverila tai kirjaston tai koulun koneella, ja löytää jonkun hyvän sivuston, eikä välttämättä usko löytävänsä sitä enää uudestaan, voi osoitteen tallentaa Diigoon.
Aluksi oli vaikea tajuta, miten Diigo toimii ja mitä oli ylipäätään tehtävä. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua juttu selvisi.
Vastaisuudessa Diigoa voisi käyttää esimerkiksi kouluprojektien tekemisessä mutta myös vapaa-ajalla; jos koulussa on ylimääräistä aikaa, tai muuten vaan laiminlyö tuntitehtäviä ja surffailee mielummin netissä, voi törmätä sivustoihin joita haluaisi kenties käyttää myöhemminkin. Kotona niitä ei välttämättä enää löydä, jolloin sivun voi käydä katsomassa Diigosta. Kätevää!

Nyt taidan jatkaa kirjamerkkien tallentamista Diigoon, sen voisi ottaa ihan kunnolla käyttöön kuten aikaisemminkin on käynyt, kun rekisteröidyimme tunnilla Twitteriin ja jäin sen käyttäjäksi :D

tiistai 23. marraskuuta 2010

Moomin

Tänään tehtävänä oli tehdä ajatuskartta MindMeister-ohjelman avulla. Tein kyseisen työn Kassun kanssa, aiheena MUUMIT! Jouduimme etsimään jonkun verran tietoa netistä, mm. Muumielokuvat osion lista löytyi täältä. Osa hamoista löytyi Wikipediasta hakusanalla "Muumihahmot".

Kyseinen ajaturkartta näkyypi tässä alapuolella.



Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla. 8)

tiistai 9. marraskuuta 2010

dpqb

Useimpien mielestä kotona on helpompi keskittyä koulutehtäviin, mikä johtuu varmaan siitä, että kotona saa tehdä omaan tahtiin eikä tarvitse sopeutua määrättyihin aikarajoihin. Keskittyminen saattaa myös olla vaikeaa, jos luokassa on paljon melua tai jotain.
Koulussa on myös helpompi antaa periksi kiusaukselle alkaa pelata tai mennä facebookiin tai jotain muuta vastaavaa, ja jättää tehtävät tekemättä, koska vieressä on usein provosoivia kavereita.
Ite olen useimmiten koulutöiden ohella facebookissa, mutta tehtävät tulee kuitenkin tehtyä, joten siitä ei ole kaiketikaan haittaa (:


MURSUUUUU padappadaa

tiistai 12. lokakuuta 2010

story?

Viime viikolla (hm, olen jäljessä) piti valita kahdesta vaihtoehdosta mieluisampi, joten itse valitsin vaihtoehto b:n, eli päätin etsiä netistä digitarinoita. Ja näin ennen kuin olen hakenut yhtäkään tarinaa, en tajua aiheesta mitään. Mikä digitarina?
Okei, ilmeisesti ne on jotain videoita tai jotain? En ole varma hmm. Löysin jotain ihmeellisiä joiden nimiä ovat mm. Metsä, Ura, Never lose hope, Linnunradan käsikirja ja The decision. Tutustuin siis tämän sivuston digivideoihin, ja tulin siihen tulokseen, että ne ovat videoita, joissa on vain kuvia toisen kuvan perään ja taustalla soi ilmeisesti musiikkia (äänet ei toimi niin en kuule mitään :D).

Toinen aiheeseen liittyvä tehtävä, tosin tältä viikolta, on ideoida oma digivideo joka kertoo omasta työelämään tutustumisesta.
Joten tässä tulee suunnitelmani:

Ensinnäkin täytyy tietysti kertoa missä on tetissä ja kuvailla vähän paikkaa. Sitten kerron, miten pääsin kyseiseen paikkaan ja oliko ongelmia. Ja tottakai on tärkeä kertoa mitä on tehnyt tetissä, ja olivatko annetut tehtävät helppoja tai vaikeita, ja oliko tehtäviin minkäänlaista mielenkiintoa. Sekä tietysti voisin laittaa johonkin väliin jotain infoa missä söin yms mikäli se on oleellista. Ja lopuksi kerron vielä millainen fiilis tettiviikosta jäi, ja oliko valitsemani harjoittelupaikka sellainen, johon voisin joskus harkita meneväni töihin.
Kuvia tulee tietenkin (:

Jaaaaa that's it, suunnitelma kuulostaa ainakin tällä hetkellä tuollaiselta. 8)

ooo murmeliii (8

tiistai 28. syyskuuta 2010

tweeeeeeet

Tosiaan, tänään tehtävänä on tutustua twitteriin. Toistaiseksi olen ollut käyttäjänä 14 minuuttia joten en osaa vielä sanoa systeemistä paljoa mitään. Vaihteen vuoksi en jaksa laatia pitkää plaaplaaplaaa selitystä vaan +/- listan! Jeee.

+ Kansainvälinen
tekstit voi tehdä ihan vapaasti englanniksi, ja niin se on kaikkein parasta varmaan..

+ Lyhyet teksit
voi tehdä pieniä, turhanpäiväisiä päivityksiä.

+ Seuraaminen
voi seurata erilaisia käyttäjiä; kavereita, tunnettuja henkilöitä, bändejä jne.

- Alkuun hankala käyttää
en ainakaan toistaiseksi osaa käyttää Twitteriä, mutta sen luultavasti oppii pian.

Kaiken kaikkiaan siis hyviä puolia löytyi (onneksi) paljon enemmän kuin huonoja, joten taidan jäädä Twitteriin pysyvästi!

ps. finally & forever in twitterrr

tiistai 14. syyskuuta 2010

blogs & studying

Tänään tehtävänä oli kirjoittaa videosta muistiinpanoja.
Aloitin siis muistiinpanojen kirjoittamisen keksimällä aiheeseen ("Blogit ja oppiminen") sopivan kysymyksen. Sinänsä pelkän kysymyksen, saati useamman, keksiminen oli suhteellisen vaikeaa, sillä aihe on melko erittäin laaja. Kysymykseksi tuli "Onko blogissa järkevää kertoa henkilökohtaisista asioista?" ja siihen ei tullut vastausta, sillä, kuten olin olettanutkin, video kertoi täysin eri asioista, vaikkakin blogeista silti. Hassua, koska tiesin melko varmasti etukäteen, ettei videoi tulisi  käsittelemään kysymykseeni liittyvää aihetta, mutta vielä vaikeampaa on keksiä kysymys aiheesta, josta tuntuu, ettei tarvitse enempää valmiina omassa päässä olevan tiedon kyseenalaistamista.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyi Anne Rongaksen puhetapaan - ja jostain syystä se ärsytti mua suunnattomasti. Siinä oli jotain tosi häiritsevää.
Tässä tapauskessa varsinaisesta muistiinpanojen kirjoittamisesta ei oikeastaan ollut mitään iloa, sillä kaikki asiat, mitä Rongas kertoi, olivat itselleni jo itsestäänselvyyksiä. Kuuntelemiseen oli edelleen hankala keskittyä, puhe tuntui menevän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, se kuulosti vain turhanpäiväiseltä sanahelinältä jos en kuunnellut tarkasti.
Muistiinpanojen kirjoittaminen yleensä tehostaa tiedon "imeyttymistä" päähän, vaikkakin tässä tapauksessa asialla ei ollut mitään väliä, sillä muistan asioita hyvin lyhyen aikaa mikäli en ajattele niitä sen kummemmin. Joka tapauksessa muistiinpanojen kirjoittaminen tästä aiheesta tuntuu turhanäiväiseltä. Kaikesta on tietenkin hyvä saada lisää tietoa ja etenkin internetin jutuista, mutta tosiaan: Miksi jos ei jaksa kiinnostaa? Koska tiedän aiheesta omasta mielestäni riittävästi, en aina jaksa innostua tällaisista.
Vaikka tiedän että ehkä kannattaisi.


Joissakin aineissa, kuten esimerkiksi juuri äikässä, blogissa työskentely on hyvä juttu. Periaatteessahan ideaa voi soveltaa myös muihin aineisiin, ja mm. ruotsissa voisin tehdä jonkun verra tehtäviä netissä. Toisaalta se taas lisäisi houkutusta laistaa tehtävistä ja tehdä käännöstehtävät vaikka Google-kääntäjällä tai mennä jollekkin foorumille ja pyytää sieltä jotain "kielineroja" auttamaan pienessä käännöstehtävässä joka ei mukamas missään nimessä ole koulujuttuja. Mielestäni on siis parempi niin, että suurimmassa osassa oppiaineita käytetään "perinteisiä" opiskelutapoja, mutta osaan tehtävistä voisin ihan hyvin käyttää blogia. Kouluissa voisi vaikka perustaa jokaiselle oman koulutehtäväblogin /-sivuston, jonne oppilaat voisivat tehdä aina sellaisia tehtäviä, joiden tekemiseen tarvitaan nettiä.
Blogin käyttäminen esim. oppilaskuntatoiminnassa olisi aika hyvä idea! Näin puheenjohtajana mun olisi helppo kirjoittaa blogiin seuraavien kokousten ajankohdat ja käsiteltävät asiat, ja sihreerin olisi helppo siirtää pöytäkirjat blogiin jolloin opettaja voisi käydä katsomassa pöytäkirjan sieltä. Vielä helpompaa olisi jos sihteerin käytössä olisi tietokone, jonne pöytäkirjan voisi näpytellä heti kokouksen aikana. Sitten sen voisi tulostaa ja kiinnittää ilmoitustaululle jos se olisi tarpeellista.
Blogissa toimimisen huonona, ja myös hyvänä puolena on sen julkisuus. Kuka tahansa voi käydä katsomassa blogia, jolloin koulun asiat eivät pysyisi koulun sisällä. Toisaalta taas blogiosoitteen voisi kertoa muille samalla alueella toimiville kouluille, ja jos niilläkin olisi koulun oppilaskunnan blogi, koulujenvälisen yhteistyön tekeminen olisi helppoa ja toimivaa.

Jeejee piiloviesti hei vain näytät mursulta. 

tiistai 7. syyskuuta 2010

picture ☺

Tänään siis tehtävänä oli laittaa blogiin kuva, joka kuvaa itseään sosiaalisen median käyttäjänä. Ja koska olen kotona niin on hyvä mahdollisuus valita kuva omalta koneelta.
Valitsin tän kuvan, koska se jotenkin tavallaan kuvastaa sitä, että osaan suhtautua sosiaaliseen mediaan tervellä leikkimielellä kun taas musta laatikkoreuna kuvan ympärillä jotenkin kertoo, että osaan myös ajatella asioita kahteen kertaan ja tiedän mikä on vielä okei. 8)
Saan julkaista kuvan blogissani, koska esiinnyn siinä itse (tosin vuoden nuorempana :>) ja minulla on kuvaajan lupa kuvan julkaisemiseen.

Heha lentokone oooooo ♥